dagens tema: ATT UTVECKLAS MED SIN HÄST!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

visst är det kul när man ser och känner att man utvecklas tillsammans med sin häst ?

när jag precis hämtat hem kalle och folk såg mig rida honom så var det flera som sa att jag kunde lära mig massor av honom... och det har jag verkligen gjort! han är en väldigt annorlunda häst jämfört med mina tidigare hästar. oerhört känslig för hjälperna!! minns också när jag skulle göra en galoppfattning och jag gjorde en tydlig fattning och kalle bara dansade runt och flyttade bakdelen så han såg ut som en banan. när man gör galoppfattning på kalle behövs nämligen inte mycket alls. ett litet tryck med innerskänkeln och vips så galopperar han!! stackars kalle fattade nog ingenting när jag försökte göra min övertydliga galoppfattning :)

att han är så pass känslig har ju också gjort att jag själv lärt mig när jag gör fel och när jag gör rätt. väldigt bra!! och jag kan säga att det är så otroooligt skönt med en såpass känslig häst!! samtidigt som det ibland kan vara svårt, att hitta balansgången mellan för små eller stora hjälper.

sedan måste jag ju också få säga att kalle själv har utvecklats en hel del sen jag hämtade hem honom. den största utvecklingen har ändå varit sedan maj 2009. under den tiden fram tills nu har kalles grundtrav förbättrats MASSOR!! från att ha haft en ständigt kort, trippig och stötig trav, en trav som tidigare tränare kallade "dålig"... så kan jag nu med lite jobb från min sida få fram en bra grundtrav med ett vilande på steget och som är bekväm att sitta på!! vi håller också på att jobba fram mellantraven, och den är på gång :)

sååååå tji fick tränaren som sa att kalles trav var kass och jag fick leva med det!! :P 

i år ska jobba med att utveckla den traven ÄNNU mer och fortsätta jobbet med att få fram en bra mellantrav. det kommer krävas massor av träning och mkt stöd och hjälp från mig själv. kalle behöver ha hjälp från min sida också :)

kalle 2007, första året hos mig :)


kalle 2008, haft honom 1 år :)



kalle 2009, haft honom 2 år



kalle sommaren 2010, haft honom i 3 år ungefär när bilden togs



fast den hästen, som kanske inte var den allra känsligaste hästen, men en häst som utvecklades otroligt är tvistur, eller dusen som han kallades! en liten islänning jag hade som min egen i 5 år. när jag började rida honom 1998 så kunde han bara skritta och "grisepassa". under de 5 åren jag hade honom fick vi fram en bra skritt, en bra trav och en stark galopp. skänkelvikningar, öppnor, slutor, galoppombyten i var tredje, början på galopp-piruett. hoppning uppsuttet banor upp till 80cm. plus att han var inkörd ;) den hästen kunde verkligen allt!! och det var verkligen kul att få utbilda en häst alldeles själv :) och vilket resultat det blev också <3

fiiinaste dusen :)




har du och din häst utvecklats mkt? eller någon tidigare häst? :) in med era erfarenheter nu :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Lovisa

sv; Ja, verkligen! :D Hon är snart 5 månader :)



oj, vilken skillnad på bild ett och två!!

2010-11-01 @ 14:18:29
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Jag och pussan har utvecklats otroligt m,ycket! Från att bara kunnat trava med bakbenen släpandes och tok-galopp till det vi har lyckats med idag! :D Pussan hade ju aldrig blivit tränad helt ordentliogt en lång period inna jag kom dit då hon blev skadad /sjuk så fort ägarnas dotter hade kommit igång med henne :/ Men nu går det ju super efter 3,5 år tsm! :D

2010-11-01 @ 14:20:49
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Jessica

sv; Jag är i skåne, så hästen e hemma i jönköping så drf skrev jag att ja saknar honom hehe :)

2010-11-01 @ 14:55:02
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Visst är de helt underbart söta?! :D Hahaha, ja, allt som gick att bita i, dra i och bära på var leksaker. ;)



Du har gjort ett jättefint jobb med Kalle! :)

2010-11-01 @ 15:52:06
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Tack :)



Jaa, men jag ser det som sagt som självklart att mocka o fixa mat.. men iofs, alla kanske inte gör de :D haha.

2010-11-01 @ 16:07:37
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Mela

Jaa, Vannes har ju gått från att vara en bockande busponny till en dressyrhäst och delvis hopponny :) Jag har förstås utvecklats en hel del på kuppen, jag har både bättre balans, självkänsla och ridfärdighet, men det är Kristina som gjort grovjobbet.



Sv; Jo galoppera är jätteroligt, men inte utan kontroll på en våt/lerig grus/gräsväg som sluttar neråt... :/

2010-11-01 @ 16:28:10
URL: http://melasandstrom.blogg.se/
Postat av: Matilda&Vicky

Ni är så fina =)

2010-11-01 @ 18:14:39
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: johanna

va kul att ni har utvecklats :D

jag o mio har verkligen utvecklats ;D när jag red han för första gången var han inte riden på några månader så han hade typ ingen kondition alls, så den fick jag bygga upp igen :)

man fick inte ens sitta i galoppen x)

och dressyren nu är super jämfört med innan :D allt jobb lönar sig tillslut :)

och jag har verkligen utvecklats som ryttare :)



haha, hade en envis shettis före mio! på henne lärde jag mig Mycket!!

2010-11-01 @ 20:00:04
URL: http://miioominmiioo.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag har mest utvecklas med hanteringen.

Ridningen har jag ju inte kommit direkt längre med, eftersom jag inte rider så ofta.



Lite kanske har fått rida mer olika hästar nu, när jag hjälpt andra med deras.



Men framför allt har jag utvecklas med hanteringen, o träningen från marken.

har fått mera erfarenhet av unghästar osv. :) och de gillar jag mycket.

2010-11-01 @ 20:45:54
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Helena

Gud vad fin han är på sista bilden där! Man ser ju grym skillnad!



Det som Bosse har utvecklats mest med sedan jag fick honom är att han inte längre blir superstressad när man vänder honom. Tidigare fick han spunk och hoppade upp och ner direkt man skulle svänga honom, men det har vi tränar bort :) annars har vi också blivit mycket tryggare tillsammans, lärt känna varandra bättre osv :)

2010-11-01 @ 21:47:47
URL: http://travgalen.se
Postat av: Lovisa

sv; oj jag menade 1 och 4, tänkte lite fel haha :P



Jo det har gått jättebra tills idag, då hon markerade :(

2010-11-02 @ 21:59:03
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Sisterhood

Sista bilden där då du rider på en äng sommaren 2010, är så jäkla fin :D



Riktigt trevlig ser ahn ut att vara =)



Kramar Sisterhood

-En dressyr/hoppryttares & Bartenders vardagsblogg..

2010-11-04 @ 15:53:54
URL: http://www.siisterhood.blogspot.com

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0