dagens ridpass! (träning)

idag har vi tränat dressyr för lisa igen. roooligt, missade ju förra gången på grund av såret så det var extra kul idag att träna! kalle verkade tycka samma sak, han var så pigg och arbetsvillig trots den kvava värmen...

vi började med att jogga igång i trav på volter och fyrkantspår, bytte varv ofta. gjorde sedan samma sak med galoppen. kalle fick gå i lite friskt tempo.

därefter så skulle jag direkt börja jobba honom, men han var inte riktigt loss, så vi gick in på en mindre volt runt lisa så hon fick tjata på mig att driva och förhålla och försöka få fram det härliga gunget. när jag fick fram det så var det ut på fyrkantsspåret och behålla känslan.

vi började med att rida en linje där man vände rätt upp och red öppna längs medellinjen, sedan gjorde man en 10-metersvolt åt samma håll som kalle var ställd åt i öppnan... efter volten så var det direkt en sluta åt samma håll som kalle var ställd i volten. denna övningen var väldigt rolig men också svår. öppnan och volten blev lite sisådär i början men slutan satt alltid perfekt. jag liksom satt till och RED i slutan, i öppnan var jag bara förvirrad och osäker. mot slutet fick vi till alla 3 momenten i linjen väldigt bra dock! gjorde övningen åt båda hållen :)



vi jobbade också en del på skänkelvikningar längs diagonalen då de är med i vårt program vi ska rida nästnästa helg (LA:3). skänkelvikningarna satt riktigt bra, jag måste tänka på att förbereda kalle inför det så han inte blir "sur" när jag kräver av honom. det kan dra ner poängen. men själva skänkelvikningarna satt riktigt bra, kul!

skolorna sitter så bra med kalle, och det är så himla kul! innan gick ju liksom ingenting i traven så himla bra, nu går allt i traven riktigt bra, förutom mellantraven då!

vi övergick sen till att jobba den förvända galoppen. i LA:3 ingår serpentin med 3 bågar med bibehållen galopp. alltså blir mittenbågen i förvänd galopp. även här funkade det bra, kalle höll kvar galoppen. jag måste tänka på att sitta still i sadeln och inte göra så mycket och behålla ställningen.

mot slutet av träningen så jobbade vi lite på slut-linjen i LA:3-programmet. man vänder då in vid B till X och vidare till G i galopp. vid G är det halt och hälsning. gällande denna linjen måste jag tänka på halvhalter i svängarna och att komma riktigt rakt på medellinjen sen!



avslutningsvis jobbade vi att vända in på medellinjen i galopp och galoppera längs hela medellinjen med en rak häst. detta var det allra svåraste på träningspasset, ja tyckte kalle var rak men han var något ställd. så jag fick verkligen tänka. när han VAR rak tyckte jag att det kändes som han var ställd åt andra hållet, haha! :) sist red vi in på medellinjen i galopp och gjorde halt vid X från galopp. den halten blev riktigt bra, vi har övat mkt på dom :P

lisa tyckte kalle var riktigt trevlig idag och hon sa att jag behöver inte alls vara nervös för att rida LA:4 , LA.6 eller något MSV-program, för kalle har verkligen formen och styrkan för det... jättekul att höra faktiskt !! jag som tänkte lägga av med dressyr i höstas för att vi blev totalsågade, haha! och nu pratar vi om MSV!

imorgon blir det en lugn tur i skogen med pauline och brink. mysmys!

 

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: isaabel

sv: hahahah tack :D

2010-05-19 @ 19:09:01
URL: http://ponnyryttarn.webblogg.se/
Postat av: AnnSofie

Himla kul att det går så bra ju :) Han ser jättefin ut på alla bilder & filmer du lägger upp..

2010-05-19 @ 19:32:08
URL: http://annsofielina.blogg.se/
Postat av: Lovisa

sv; haha, kanske det?:P är nöjd iaf :)

2010-05-19 @ 20:15:18
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: sara

Vad kul att det går så bra!!



:) medelsvår är väll ingen match för er

2010-05-19 @ 20:31:02
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: Trasselflickan

Intressant läsning. Skoj med bilder i inlägget ;)

2010-05-19 @ 21:21:40
URL: http://trasselflickan.wordpress.com
Postat av: Anna

Vad roligt att hon pratar om ännu högre program!

Ettan har inte så lätt för skolorna (så kort i kroppen), så jag kommer aldrig fundera på att rida något program där de finns med.



Det blir nog i början av juni de släpps på bete. =)

2010-05-19 @ 21:37:10
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: Lovisa

vad kul att det gick bra =) Har också ridit sådana övningar, roliga ! Det är lite roligare att göra svårare övningar också :)

2010-05-19 @ 21:40:58
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: Ja verkligen, dock så slutade den okej iaf! :) Oj, haha. Det var en synth jag tappade (mindre alltså), men den var riktigt tung den med. 10 kilo minst skulle jag tro!



Ja precis så är det. Nu har han ju varit ganska jobbig ett tag så då ville jag så gärna att det skulle gå bra.. Men, men det är bara att fortsätta kämpa. 5 månader har jag kvar på mitt "hästägande" sedan kanske jag aldrig mer kommer kunna ha häst. Det är nog det som pushar mig (plus att jag är extremt envis med, haha).



Gud vilka framsteg ni måste gjort! MSV och allt! Riktigt kul :D

2010-05-19 @ 21:59:41
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Erika

SV: Haha, exakt, hellre att de stannar hemma än på tävling. Åh vad jag blev sugen på dressyr nu då :O vad är det högsta du har tävlat? :)

2010-05-19 @ 22:06:47
URL: http://nogg.se/shazli
Postat av: My - bloggen om dressyr

vilken bra lösgöranade övn med slutor och öppnor :)



sv: hehe jag är inte så kall av mig, älskar att bada i havet och gör det så snabbt jag kommer åt :D



Han är väldigt tung andad av sig och därför valde vi att kolla så det inte fanns en anledning bakom det :)

2010-05-19 @ 22:10:20
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Julia

Haha det låter som en bra idé! Kämpa på! ;)



Ja herregud, vi har haft riktigt bra väder i flera dagar nu, knappt så det går att vara ute utan att smälta bort :D Riktigt toppenväder +20-+25 har vi nog haft ändå! :)

2010-05-19 @ 22:29:35
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Oj vad roligt att ni kommit så långt :D.



sv; Jo det är kul (:

2010-05-21 @ 06:56:10
URL: http://sryttarna.blogg.se/rebeccah

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0