dagens ridpass!

idag så blev det lite hoppning för mig och kalle, efter råd från kalles förra ägare om att ta några skutt idag.

vädret var inte direkt på vår sida. när jag var och byggde fram så var det mulet men uppehåll, så jag tänkte att vi kunde vara utomhus på stora utebanan. dock höll sig inte vädret så... när vi red så regnade det i stort sett hela tiden.

började med att trava fram i ett friskt tempo (ja, givetvis skrittade jag ju också först ca 15 minuter men det var liksom på lång tygel så kändes inte så angeläget att skriva :P). vi travade först mest på fyrkantsspåret och bytte varv ibland. när han kändes mer uppvärmd så började jag svänga mer snäva svängar för att känna av så styrningen funkade. la även in lite avbrott och igångsättningar för att se så broms och gas funkade.


haha , så ful bild på mig och kalle :P

i galopparbetet så var det också ett friskt tempo, jag måste ju jobba med att rida mer framåt i hoppningen så lika bra att göra det direkt!! jobbade mycket i lätt sits och kalle var pigg och glad.

hoppade först ett litet kryss i trav ett par gånger, det funkade fint. sedan skulle jag hoppa ett räcke (helvitt med vitt plank). jag var lite mesig i anridningen första gången så det blev tvärnit. men efter det skärpte jag till mig! blev några väldigt konstiga avhopp på det hindret, kalle verkade vara lite osäker på det och visste liksom inte när han skulle hoppa av :S

sedan fick vi ta en paus i hoppandet för de skulle släppa in ridskolans hästar så det sprang förbi bredvid ridbanan. kalle var så söt, han stod med huvudet högt och öronen spetsade och tittade på dom när de sprang förbi. och så gnäggade han dovt ett par gånger. så söt, snackade med sina kompisar :P som han för övrigt inte ens känner :D

efter hästarna hade sprungit förbi så blev kalle lite spänd och laddad så jag hoppade en gång på krysset igen för att få tillbaka fokus. och sen fortsatte jag arbetet med räcket. när vi kom bra så nöjde jag mig.

avslutade med att hoppa en oxer 2 gånger, oxrar är ju det vi haft stora problem med under hösten... men det funkade fint idag. oxern stod placerad ganska nära hörnet så man var tvungen att vara hyfsat beredd i landningen på att styra åt det hållet man ville. jag märkte dock att jag inte hade behövt vara så beredd. direkt efter landningen så tog jag lätt i högertygeln för att visa kalle att vi skulle ta högervarv. och kalle fick tävlingsinstinkten i blicken direkt :P han vände på en femöring och la sig nästan i kurvan och galopperade sedan i fullt ös, haha! jag kunde inte annat än skratta, han ville ju bara visa att han var med på noterna <3

avslutade med att trava av honom under lättridning i ett väldigt friskt tempo och lite längre tygel, kalle sökte sig framåt nedåt och var så nöjd så!

och så avskrittning förstås, 10 minuter uppsuttet och 10minuter för hand! :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: boråsryttaren

sv: aa ett tag nu men han brukar oftast vara det på våren när han tappar all päls och sånt han är så överdriven min häst :P

Men det kommer nog bli bättre när vi kommer ut och tävlar mer för det älskar han haha :P

2010-05-12 @ 16:47:14
URL: http://borasryttaren.blogg.se/
Postat av: Lovisa

sv;



haha, okej! :)

Jag tycker också det är snyggast med stövlar som passar på tävling, men själv tycker jag att det blir så stumt när man rider :/

2010-05-12 @ 17:02:58
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Lovisa

sv;



haha, okej! :)

Jag tycker också det är snyggast med stövlar som passar på tävling, men själv tycker jag att det blir så stumt när man rider :/

2010-05-12 @ 17:02:58
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Lovisa

en fråga (inget negativt menat) Men varför skrittar du av honom så typ "länge"? :)

2010-05-12 @ 17:04:12
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: linnea

haha ja men har man tidspress så har man ;) det var mest bara att dra över lite med borsten. klä på honom i sitta upp ;)



kul att det känns bra! då kommer det ju gå galant i morgon med! :)

2010-05-12 @ 17:18:55
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Matilda

Snygg bild =)

Cool!

2010-05-12 @ 17:23:23
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- en glimt av mitt hästliv :D FRÅGESTUND PÅ BLOGGEN

sv; 2 km eller 2.2 om man ska vara exakt x) Nä jag har dem hemma :)



haha tror det bara var en tillfällighet för nu är traktorn borta :P och den brukar stå där på kvällarna det var bara igår när jag redan var sur som jag tog upp det typ x)

2010-05-12 @ 19:04:53
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Erika

Lycka till nu! Det låter som att ni hade en bra känsla när ni skuttade lite igår så tänk på den bara:). Kram

2010-05-13 @ 09:15:00

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0