dagens tema: DET KOSTAR ATT HA HÄST!

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

idag handlar dagens tema om hur mycket det verkligen kostar att ha egen häst, både i tid och i pengar! kommentera gäääärna :D

många har väl varit där som små. tjatat på föräldrarna om en egen ponny eller häst. vissa har haft egen häst sen de i princip tog sina första steg. andra har sparat ihop och skaffat sin första i vuxen ålder. en del har tagit hand om andras hästar för att få rida ibland. och en del nöjer sig med ridskolan. alla alternativ är ofta dyra!!


när olyckan är framme kostar det mycket pengar, då är det bra att ha en buffert!

när jag var yngre så red både jag och mina 2 systrar på ridskolan. det kostade mina föräldrar ungefär 1500 i månaden. och då tillkommer ändå ridutrustning som får bytas ut en del medan man växer!! men vi ville ju ändå rida mer. vi ville ha varsin häst! vi ville åka på ridläger, ha sommarhäst, rida privatlektioner. you name it!

för många är inte egen häst en självklarhet! långt ifrån alla har ekonomin som räcker för alla kostnader som en egen häst innebär! när jag först fick veta hur mycket det verkligen kostade att ha häst så fick jag en chock. aldrig att jag hade kunnat gissa att det rörde sig om såååå mycket pengar. varje månad, året runt! men visst, hästeriet är inte bara en hobby. det är en livsstil!

vad kostar era hästar er i månaden i genomsnitt? har ni någon buffert för oväntade utgifter? tänker ni på sätt att spara in pengar på något, som t.ex. välja billigare stall, utrustning osv?

tänkte redogöra för mina kostnader för kalle. nu är jag ju, än så länge, bara fodervärd på honom. så sen kommer det ju tillkomma försäkringskostnad också. givetvis i det dyraste bolaget :P

stall & foder:
kallhyra: 450 kr/mån året runt
spån: ca 264 kr/mån under stallperioden (22 kr per kärra...) sommartid 0 kr när han går ute dygnet runt.
hösilage: 665 kr/mån under stallperioden (13 kg per dag a´ 1,65 kr/kg)
lucern: ca 250 kr/mån under stallperioden (1 kg per dag)
betfor: ca 75 kr/mån under stallperioden (0,5 kg per dag)
glucosamin: 150 kr/mån
tokosel: ca 30 kr/mån

summa: 1884 kr/mån under stallperioden. sommartid en tredjedel!

sen tillkommer kostnader för bensin... jag har 1,5 mil till mitt stall. vilket innebär 3 mil varje dag!
3 mil och 1 liter milen ger 3 liter (oj vad jag kan räkna!). 3 liter x 12,50 som bensinen kostar idag = 37,50 per dag i bensinkostad. 37,50 x 31 dagar = 1162,50 i bensinkostnader per månad.

årliga kostnader:
manegehyra: 900 kr
medlemsavgift: 250 kr
vaccination, hästinfluensa + botulism: 900 kr
avmaskning: 150kr per spruta
lokal ryttarlicens: 200kr

övrigt:
skoning var 7e vecka: 1000kr
stelkrampsvaccination var 3dje år: ca 100kr extra i samband med övrig vaccination.
tandläkaren: från 1000 kr (1 gång per år)
hoppträning: 250 kr per lektion (1 timme)
dressyrträning: 400 kr per lektion (1 timme)

plus givetvis för utrustning, tävlingar och oväntade utgifter!

vad betalar ni för er häst i månaden?


hästar behöver mycket mat och kostar mycket pengar...
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: sussi

ja usch ja va dyrt det är..

man vågar knappt tänka på det ju :p

2010-03-01 @ 13:24:42
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Tycker du glucosamin fungerar?

2010-03-01 @ 14:49:28
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: karolina i bergunda:)

jotck de är dyrt med hästar min kostar minst 3000 i månaden , förresten du vet att hästen inte kan ta upp glucosamin va? så de är meningslöst att ge han de

2010-03-01 @ 14:59:39
Postat av: Karoline - Vinn ett strasspannband

Min häst kanske kostar 5000-6000 kr i mån med allt som tillkommer.

Dyrt!!

2010-03-01 @ 16:35:41
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Elin

oj nu ska vi se

Stallhyra där allt ingår 3600 i månaden..

försäkring 500 i månaden om jag inte minns fel..

så 4100 blir det.. och sen är det skoning varannan månad o då blir det 700 kr till.



2010-03-01 @ 23:16:27
URL: http://karisma.bloggagratis.se
Postat av: alc

Gonzis stallhyra ligger på 1.700 per månad och då ingår ALLT in och utsläpp alla dagar,hö, spån, kraftfoder, mineraler ALLT :P Sen har jag 2,5mil till stallet så det är 5mil per dag :/ (och sen såklart försäkringen men den betalar jag kvartal vis och den ligger typ på 400 om jag inte minns helt fel ^^ ) :P

2010-03-02 @ 19:45:59
URL: http://alcbloggen.blogspot.com
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Guuuud vad billigt!!!! :( Jag vill oxå! hahah!

2010-03-03 @ 11:41:26
URL: http://cathie.se
Postat av: Anna

Jag kommer undan extremt billigt då jag har fri stallplats och foder. Så det jag betalar är bara hovslagare, försäkring, vaccination & avmaskning. Och så resorna till och från stallet, ca 4,5 mil t.o.r. =)

2010-03-03 @ 12:21:35
URL: http://ariette.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Usch vad mycket pengar det är! Jag är glad att stallhyran går bort iom att vi har eget stall iafl plus att jag lånar ridbanan gratis :)

2010-03-03 @ 15:32:11
URL: http://jennystoa.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0