dagens ridpass!

sådääär. nu är man hemkommen för en stund sedan. :) kalle fällde inte fullt så mkt idag faktiskt :) me like!

idag blev det ett dressyrpass i stora ridhuset. från början var min tanke ett kortare pass med fokus på den förvända galoppen. så blev det dock inte!!

i uppvärmningen jobbade jag kalle på volter och fyrkantspår i traven. gjorde övergångar och tempoväxlingar. jobbade även en del fattningar och avbrott i galoppen. det var under galopparbetet som jag sedan kom fram till att det inte fick bli någon förvänd galopp! kalle var väldigt stel i högersidan och ville inte följa med när jag ville svänga höger. så det blev en hel del gymnastik för honom i galoppen. att böja ordentligt på volten! detta har jag fått som råd av FLERA tränare och det funkar verkligen jättebra!! och det är så nyttigt för hästarna att få lite gymnasitiserande övningar också! :)

mobba inte min paint-skills :P men såhär ska innertygel gå i de gymnasiserande övningarna!


man rider i alla fall på volt och när man ska ställa/böja så ska man göra en överdriven böjning. det viktiga är att handen inte ska verka åt sidan / uppåt utan i stället åt sidan / nedåt. du ska ha innerhanden i höjd med ditt knä ungefär. yttertygeln ska ge eftergift så hästen verkligen KAN böja sig, så inte yttertygeln motarbetar detta! väldigt nyttigt! :) kan ju göras i både trav och galopp! kan ju också givetvis göras på rakt spår också, men jag brukar främst göra det på volt! viktigt att ge eftergiften i innertygel också när hästen svarar på böjningen!!

i travarbetet sen låg fokus också på följsamhet och ställning/böjning och att han helt enkelt skulle följa med och inte vara motsträvig. det blev mycket ridvägar och mycket volter i olika storlekar. gjorde även samtidigt en del tempoväxlingar och halter. även en ryggning som faktiskt gick riktigt bra!! när vi ryggar i vanliga fall så brukar liksom kalle ta längre och lääääängre kliv bakåt istället för små korta :)



travade sedan av på långa tyglar i lättridning, och hade ändå kalle kvar i form.

lunchfodrade hästarna idag också! och så gjorde jag den dära sit-ups-övningen för hästar. tror faktiskt att jag lyckades ganska bra. kalle tittade dock väldigt konstigt på mig som om han tänkte "vad sysslar du med egentligen?" :D
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Freddi

Härligt vintrig bild hörru! :)



SV; tack! :D jo, jag vet och det känns himla skönt! Hon är 147 cm, så nästan maxad :)

2010-03-18 @ 15:43:05
URL: http://fkallstrom.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

sv: Ja det var en riktig genomkörare :)

2010-03-18 @ 15:45:26
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ja de är ett hästjobb ;)

2010-03-18 @ 15:53:58
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Emily

man ska vila muskeln först och sen börja återhämta den, först utan belastning och senare med belastning osv. typ som vanlig återhämtning.



hon är bla foderallergiker och sen är det ngt mer. Vi ska göra en utredning på henne men då börjar man alltid med foder och det är så svårt med småbarn eftersom hunden inte får äta ngt annat än det som man då under den perioden ska ge och har man en liten är det ju väldigt lätt hänt att det slinker i både det ena och de andra. :S Hoppas med på en stukning hon går mer och mer på benet idag så. :)

2010-03-18 @ 16:23:08
URL: http://emiiily.blogspot.com
Postat av: Anonym

SV: Tack :)

Nej jag har tyvärr ingen fast hovslagare :( Det är så himla få som vill sko shettis och eftersom jag inte skor henne så regelbundet (hon går barofta vissa perioder) så är det svårt att hitta en fast. Vi har en fast till dom stora hästarna men han tar inte shettisar!



Härlig bild!

2010-03-18 @ 17:04:05
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

sv: ja, vi får se hur det blir! Är sjuk idag så har inte ridit och kan därför inte avgöra om det är någon skillnad än, vi får se...



helst skulle man göra mellan 20-30 om dagen, men hon sa att säger jag det kanske du gör 10 och det är bättre än inget :p Lycka till! :D

2010-03-18 @ 17:24:01
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: linnea

hehe visst är han ;) måste ju få spöka ut de ibland :P

Wilda är en kompis häst som hon har fött upp själv :) hälften varmblod och hälften morgan



nej precis allt kan ju hända. man kna ju dö av att åk abil med :P

2010-03-18 @ 17:51:26
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Sara

sv; Så sant så haha ;) Fast det lär bli Cinnamons sadel i första hand, men dom delar ju nu så förhoppningsvis kommer Esp kunna använda den också :)

2010-03-18 @ 18:13:15
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: sussi

jo ja håller verkligen m om att böja å flexa hästen är jättebra.. den har ju allt som oftast en sida m stora lite mer staktiska muskler som behöver böjas lite å sen en med mindre muskler som kan behöva stretchas .. gör oxå d men dock m handen i "normal" höjd så att ja kan sitta kvar i balans :P himla bra... Inte förböja men bara böja, ren stretching.

Å jo ja tror ja har d.. hehehe.. :)

har skrivit på vår whiteboard att du gärna tar en trän tid na vecka å skrivit mitt namn under om de vill ha tfn nr :D ok hoppas ja...

hoppas bion va bra :D

2010-03-18 @ 23:14:38
URL: http://siouxzie.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0