dagens ridpass x 2!

nu har jag 2 hästar att motionera igen. först och främst kalle då förstås. och så har jag också biggan, 6-årigt halvblodssto. roligt roligt!

började med en tur med kalle i morse. han var lugn och lite trött när jag tog in honom och jag tänkte att han kanske mådde gott av att vila 2 dagar... men när jag väl kommit upp så var han inte alls trött längre. han var helt sjövild :D han taktade och hoppade och skyggade och studsade. gaaaalen var han rent ut sagt!

eftersom han var så himla taggad fick jag börja trava längs vägen ganska tidigt och jobba honom i en låg form. jobbade också fattningar, galopperade 3-4 språng, avbrott och fatta andra galoppen. kalle lydde fint men han var verkligen pigg! sedan travade vi en lååååång sträcka. och därefter jobbade vi lite galopp igen. när jag skulle byta galopp denna gången så gjorde jag inget enkelt byte utan jag prövade att göra ett riktigt. och kalle bytte rent direkt :)

travade av en lång sträcka och sen skrittade vi hemåt. var lite hopp och studs på tillbakavägen med. jag drar slutsatsen att kalle kan vila en dag men inte två i sträck :P

när kalle var färdig så var det biggans tur. vi tog ett dressyrpass i ridhuset. tänkte bara vara i lilla men väggen mellan stora och lilla var uppfälld sedan tävlingen i helgen så det var ett megaridhus. men vi höll oss inom det lilla ändå.

med biggan jobbade jag först länge i skritten på att hon skulle söka sig neråt och jobba avslappnat. travade sedan igång med fokus på ett lägre tempo och kontroll. har inte riktigt hittat alla knapparna så blev lite spänt i början. jobbade mycket på volt, minskade och ökade.

galoppen jobbade jag bara fattningar och sedan galopp 3-4 språng och därefter ner till skritt. biggan blev superpigg sedan.

jobbade sedan traven och försökte hitta gunget och avslappningen. efter mycket tänk och jobb och ridande så slappnade hon av fint! :)

biggan i hagen efter passet :)


kalleballe har fått nya dojjor idag med, så nu är han glaaaad :)

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: jenny

roligt med en pålle till :)

2010-06-21 @ 17:00:12
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jaa, vi har haft det helt underbart! vill verkligen tillbaka.. :(



Vi var i en liten by på Kreta som hette Katastalos.. precis utanför Chania & några kilometer från Platanias om det säger dig något :)



Din fråga som du ställde i min frågestund är besvarad, men det kanske du sett ;) hehe.

2010-06-21 @ 18:43:59
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Lovisa

haha det är ju kul att han har lite liv i sig iaf!! :D

2010-06-21 @ 19:40:41
URL: http://puissance.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0