det här visste du inte om kalle... eller?

jag skriver ju ofta om min pålle kalle. ja, bloggen handlar ju egentligen om honom och vårt liv tillsammans :) men vem är då kalle? här kommer lite bra-att-veta- om honom!!

Namn: Kaloescha
Smeknamn: Kalle, Kalle-Balle, Kallebus, Kalleman, Skithäst, Goding... kär häst har många namn ;)
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Jag vet faktiskt inte vad ordet betyder, han är från Holland. Men jag gillar namnet, dock är det en del på tävlingar som tror att han är ett sto just på grund av hans namn...
Vad kallar andra honom? Alla säger Kalle i stort sett, inte många som kan uttala hans riktiga namn :P på tävlingarna har han fått alla möjliga namn haha! 
Ålder? 17,5 år ungefär!
Vilket år/månad/dag föddes han? 17 maj 1992 kom Kalle till världen hos en man i Holland!
Färg? Mörkbrun (ljusare på sommaren)
Har han några tecken? Massor!

Vad för tecken?  Fyra vita helstrumpor, bläs, vit underläpp, vita fläckar under magen, vita hår på ryggen (inte pga skav, han har dom inskrivna i passet :P)
Hur hög i mankhöjden?  168cm
Är det ett sto/valack/hingst?
valack
Vem red in/utbildade hästen? Någon i Holland gjorde det :) Men han var precis som en nyinriden när han kom till Sverige 1999.


kallebusen, sommar 2009

Är han tävlad i hoppning?
Japp
Vilka klasser/hur högt? Upp till 130 i Sverige.
Är han tävlad i dressyr? Japp
Vilka klasser? Lätta klasserna, LA:3 som högst.
Är han tävlad fälttävlan? Nej
Vilka klasser?  -
Är han tävlad i trav? Nej :P
Vilken nivå? -
Är han tävlad i galopp? Nej :D
Vilken nivå? -
Är han tävlad i något annat?
  Inte vad jag vet :)
Vad i så fall? -
Har han tävlat in några pengar?
Tror inte det, finns inte mkt prispengar inom ridsporten direkt :)
Hur mycket? -

Har han haft föl? Haha nej :)

Vad heter fölen?
-
När fick han den/dem? -

Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Ja, om du verkligen rider så är han en underbar dressyrhäst, men du kan inte åka häst med honom! Då lägger han sig gärna bakom lod, utan engagemang i bakbenen. du måste våga rida framåt, hålla om lagom mycket och inte dra bak händerna :)

Hur är han i skritten? Avslappnad
Hur är han i traven? Rider du honom rätt har han en trav med bra takt, slarvar du så är den kort och stötig.
Hur är han i galoppen? Galoppen är hans starkaste gångart, stora runda språng men du måste ändå rida galoppen för att få med yttersidan också! Känns som att sitta i en gungstol, galoppen är väldigt lik hans farfars galopp (Voltaire)
Kan han skänkelvikningar? Ja :)
Kan han öppna/sluta?  Javisst!
Kan han galoppombyten? I hoppningen gör han dom självmant. Har också börjat göra lite byten över medellinjen, och det går bra men han hoppar höööögt upp i luften för att hinna ställa om benen :P
Ställer han alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Rider jag honom in i halten, så ja.


kalle & jag, dressyrtävling september 2009

Är hästen pigg?
Pigg och framåt, men ändå lyhörd.
Är hästen trög? Haha, aldrig inträffat att han varit det
Är hästen stark? Jaa främst i hoppningen, men vi jobbar mycket på det under våra hoppträningar, så det är myyycket bättre nu :)
Är hästen het? När du hoppar blir han het!
Bockar han ? Ja av glädje och när han mådde dåligt gjorde han det för att bli av med all överskottsenergi.
Har du bockat med han? Oh ja!
Stegrar han? Njae, hänt någon gång efter flytten, men då när han velat busa med andra hästar :P
Har du stegrat med honom? Det inträffade varje ridpass under vintern/hösten 2008 i stort sett :/
Sparkar han bakut? I hagen och av glädje :D
Har du sparkat bakut med honom? haha ja!
Skenar den ofta med dig/andra? Han kan ligga på och så, men du tappar aldrig kontrollen. Vill du ha stopp på honom så stannar han!
Har du skenat på honom? Nej
Är han tittig? Haha ja. Det KAN hoppa fram monster bakom stenarna t.ex :P

Har du badat tillsammans med honom?
Nej, men vet att han gillar att bada :)
Har ni hoppat tillsammans?  Ja massor!
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Jajamen :)

Hoppar hästen bra?
Ja, det gör han :)
Gillar han att hoppa? Han gillar det för mkt :D

Har han bra hoppteknik? Japp :)
Hur högt brukar du hoppa med den? När vi hoppade som mest så var det väl banor på 110-120 ungefär. På träningar nu ligger väl höjden runt metern, lite olika beroende på övning :)
Hur ofta hoppar du honom? Det blir oftast 1 gång i veckan och då är det hoppträning. ibland lite gymnastikhoppning vid sidan av också.
Hur är han när han rids ut? Pigg och glad, men också lite brallig och lättskrämd
Tycker han att det är kul?  Ja :)
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Samma energi, han gillar att jobba :)

Står hästen i box? Jopp en stor box :)
Går hästen på lösdrift? Nej, men han skulle nog trivas med det också :)
Hur mycket och vad äter hästen? han har en noga uträknad foderstat :) han äter 13 kg hösilage, 1 kg halm, 0,4 kg lucernstrå , 0,3 kg lucernpellets, 0,2 kg betfor. 1 mått glucosamin varje dag och 1 mått tokosel i veckan!
Går han i hagen varje dag? Givetvis
I en stor eller liten hage? Stooor, skulle tippa på ca 40m bred och 100m lång :P Eller en fotbollsplan kanske hur stora dom nu är... MINST
Hur länge går han ute per dag? Nu på vintern när det varit så kallt så blir det ungefär 07 till 17. annars under höst och vår brukar det bli 07 till 19:) och så har han gått ute dygnet runt fram till början av november då vi plockade in hästarna från betet :)
Gillar han att vara ute i hagen? Ja han trivs med att vara ute MYCKET!
Har han vindskydd i hagen? Nej, men skogen bredvid ger lite skydd om det skulle behövas :) Plus att han kan ställa sig bakom ett hus som är utanför hagen om han vill skydda sig för blåst :)

Hur ofta rids hästen?
6dgr /vecka, under vinterhalvåret har han sin "vila" då det blir kortare och lättare pass men ändå 4-6 pass i veckan.
När han tränas, vad gör ni då? Oj, det som vi har problem med oftast. Kör mkt gymnastikridning :) Nu jobbar vi också mycket på "grand prix-formen", dvs en högre form. och jobbar med att få en ännu bättre takt i traven. i hoppningen är det mycket lydnad, kontroll.  
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Är ute och njuter i hagen med sin tjej :P Då brukar jag vara och pyssla med honom i hagen, och ibland öva lite trickträning.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Givetvis
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Joo, det gör jag ju :) Vintertid lägger jag på ett svettäcke.
Hur länge brukar ni rida varje gång? Väldigt olika. Rider vi dressyr/markarbete/hoppning så slutar när jag tycker att allt vi övat den dagen funkar bra :) Uteritterna så beror det ju på hur lång runda vi väljer :) Är inte så låst till just TIDEN, utan när jag har fått igenom det jag ville av passet så är jag nöjd. ibland tar det en kvart, ibland 1 timme!
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Du måste driva mkt med säte men ändå behålla kontakten med båda sidorna så du får en ärlig bjudning.
Är det en svår eller lätt riden häst? Alla kan rida honom, men det är inte många som kan få honom att gå i en ÄRLIG form, han fuskar ofta.

Är hästen ridskolehäst eller privathäst?
Privat

Vem äger hästen?
Marianne J i Skåne :) Än så länge... :) köpeförhandlingar är igång ;)
Vad har du för relation till hästen, t.ex. fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Fodervärd :)
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Hämtade hem honom i maj 2007 :)
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Så länge som möjligt hoppas jag :)
Vad har ni för mål år 2010? Detta året ska vi försöka komma ut på en del tävlingar i både dressyr och hoppning. Starta några fler LA:3 och komma ut på någon lokal hoppning är målet, gärna flera om det funkar bra. Några klubbtävlingar också förstås. Annars ska vi helt enkelt ha ROLIGT!
Har ni nått några av dom redan? Nej inte ännu :)
Rider du privatlektioner på den? Ja, jag tränar såklart :)
Hur ofta? Några gånger i månaden.
För vem? Dressyr: Lisa Hjertonsson. Hoppning: Oleg Stefanov
Hur länge håller den lektionen på? En timme

Är hästen snäll i stallet?
Oh ja :)
Kan hästen stå lös i stallet? Jadå :)
Måste hästen vara uppbunden? Nej han står fint. Men kan vilja äta lite om det finns mat i närheten :D

Håller du på med honom i boxen eller i stallgången? Oftast i boxen. Ibland i gången, ibland ute :)

Vad har han för sadel/sadlar?
Dressyr: letar ny då han växt ur sin... Hoppning: St Martin
Vad har han för träns just nu? ett Knights Ivanhoe, och ett dressyrträns med bred nosgrimma och pannband med bling-bling :P
Vad har han för benskyd/benlindor just nu? Till vardags: vita senskydd, vita kotskydd, vita boots. Hoppträning o tävling: gråa eskadron senskydd o gråa eskadron kotskydd o boots. Dressyr: lindor eller vardagsskydden

Vad har han för bett just nu? Dressyr: tredelat med tungfrihet och fasta ringar. Hoppning: Anatomiskt tvådelat med fasta ringar
Vad har han för täcken just nu? Nu går han med ett Shires Vintertäcke med halvhals :) och så bogskydd under det!
Tror du att hästen gillar dig? det tror jag :) jag ger honom mat, vatten, en ren box, tak över huvudet, kliar honom och många timmar i hagen. plus lagom mängd varierad träning :D
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? mja, han gnäggar ofta när jag kommer, han kommer när jag ropar... och när jag var i spanien och en annan tjej passade honom märkte hon direkt att han saknade mig... han var inte som vanligt då, min kalleman!
Gillar du hästen? Ja, han är en så personlig häst så man kan inte annat än gilla honom :)
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Klumpig :P kommer inte på mer ;)
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Villig, bussig, otrolig utstrålning och personlighet, söt

Har ni många minnen tillsammans?
Många :)
Nämn  det bästa: När vi hämtade honom, första gången han gnäggade o kom i full galopp till grinden när jag skulle hämta honom, alla gånger han på sitt charmiga sätt puttar på mig, vår första placering i dressyr... Det finns massor :)

När red du hästen sist?
Idag :)
Vad gjorde ni? Det blev ett lättare pass i ridhuset !
Gick det bra? Kalle var busig, men höll sig hyfsat på marken i alla fall haha!
När ska du rida honom igen? Imorgon blir det ett pass
Vad ska ni gör då? Blir troligen lite dressyrarbete på ett av fälten i snöön!

Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen?
Det  säger jag ibland, men tycker att det är viktigare att VISA det än att säga det... 



bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

jag kan höra med Anni imon hur mkt hon ska ha för henne om du vill (:

Denna helgen blir det lugnt men nästa helg kommer jag hem för jag fyller år så då tycker jag minsann att du kan festa med mig :D täänk vad alla bloggläsare hade blivit impade om vi var på en och samma bild ;)

2010-02-04 @ 23:15:11
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Heyli

hehe ingen fara ;)



ja de är vårat hus, jättekul att ha nåt eget och göra precis som man vill :)

2010-02-04 @ 23:22:47
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Frieda

Va fin han e Kalle! =)



Haha, ja det är min kille och NEJ, han kan absolut inte rida, men han saknar självbevarelsedrift och blir arg om jag går och håller i. Han vill helst inte ha hjälm på sig och sånt, han vill liksom vara cowboy! Haha!



Nä, kanske ska undvika att köra honom... Jag ser ju inte riktigt poängen med det, därför jag tvekar!

2010-02-04 @ 23:24:26
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Heyli

ja de är hela huset. har haft det i ett år nu och hunnit med köket och sovrummet och nu börjat på badrummet då. så det är ett par rum kvar :) allt är ju från 60talet så man vill verkligen göra om :)

2010-02-04 @ 23:30:08
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Frieda

Haha, de är roliga killarna. Min kille VÄGRADE sätta på sig min dressyrhjälm med rosett där bak, hahahaha! I julklapp fick han 5 ridlektioner av mig, tänkte att det vore kul om han kunde följa med och rida ut nån gång... Vi får väl se! Haha!

2010-02-04 @ 23:31:01
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Heyli

jodå det finns bilder, bara att klicka på de olika kategorierna, köket och sovrummet i menyn så får man se både förebilder och hur det blivit efter som liksom :)

2010-02-04 @ 23:32:57
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Heyli

tack! haha ja eller hur, alla tapeter är hemska tycker jag!



nä vi kan inte så mycket men pappa är snickare och han kan det mesta, så när vi ska göra nåt nytt så kommer han hit och säger hur man gör så får vi göra det :)

2010-02-04 @ 23:41:46
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jag köpte tränset på Hööks och heter Aachenträns Claridge House® Kilkenny, måste säga att jag tycker kvalitén är helt ok fast det bara kostade 459kr och då ingick lädertyglar.

Kul lista du har hittat, är det ok om jag lånar den?

2010-02-05 @ 08:12:09
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: linnea

hehe vad bra! jaa precis, jag började med att köpa ett från hööks innan jag visste hur bra det skulle gå. o sen är det inget fel på de heller, bara fulare än de dyrare :P

2010-02-05 @ 08:44:20
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Amanda

Den listan tar jag nog och lånar :)



sv: Joo, det är ju oftast det. Och arbetstiderna brukar inte vara sådär jätteroliga heller. Jag hade praktik i lite olika travstall på gymnasiet (gick naturbruk med häst-->trav som inriktning) och i ett av stallen började jag 7 på morgonen och slutade som tidigast 5-6 på kvällen. Var det någon tävling så var vi oftast inte hemma förrän runt 3 på natten :P



Just blod är jag inte så känslig för, men däremot tycker jag det är obehagligt med brutna ben och sånt... Men jag skulle tro att det är sånt man vänjer sig vid efter ett tag (hoppas jag iaf)

2010-02-05 @ 09:16:50
URL: http://mjuppi.blogg.se/
Postat av: Towe

Vad fin han är din Kalle :) Han ser jättemysig ut :) Jag läser inte direkt några hästblogar, så jag får väl börja följa er ;) Lycka till med allt :)

2010-02-05 @ 10:44:12
URL: http://towiss.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotograferande hästtjej

Vad roligt att läsa! Lånar nog den här men gör om några frågor för att de ska passa min kille mer :)

2010-02-05 @ 15:32:44
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: annie

snyggt med alla höga, vita strumpor på hästen :)

2010-02-05 @ 23:15:04
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0