dagens tema: ATT FALLA FÖR EN HÄST...

dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

mitt tema idag handlar om vad det är som gör att man känner lite extra för någon häst... vad som helt enkelt gör hästen så speciell!

när man kollar annonserna och ska leta upp sin framtida vän, så brukar man ju först och främst leta efter en häst som har det som man söker. kanske en häst som tävlat mycket hoppning, en häst som går att avla på, en häst som gillar att mysa runt i skogen, en häst som är startklar för MSV dressyr. ja, helt enkelt det man söker!

när man sedan åker för att provrida de hästar man valt ut så kanske man tycker att de är okej och sådär, men ofta är det någon eller några som man blir extra sugen på. kanske en häst som har DET? en härlig personlighet, utstrålning, glimten i ögat...



vad föll ni för hos er häst? varför blev det just den? provade ni andra innan? isåfall, varför blev det den hästen i slutändan? :)

när jag först såg kalles annons så blev jag inte imponerad alls. det var min kompis som skickade sms om annonsen och tyckte jag skulle kolla den! annonsen innehöll ingen bild och det stod liksom ungefär att kalle är en snäll häst, gillar att vara i skogen och att jobba, har mycket att ge och jag såg framför mig en skogsmulle :P vilket inte alls var vad jag sökte... 



men så svarade jag ändå och blev en av de utvalda som fick komma och provrida, tror det hade kommit typ 100 svar på annonsen om jag inte minns fel!

när jag väl kom fram och steg in i stallet så var det kärlek vid första ögonkastet. där stod kalle, och han hade sån enorm utstrålning så jag bara log. såg så otroligt glad och pigg ut :) DESSUTOM såg han ju ut precis som min drömhäst alltid gjort sedan jag var liten. ända sen jag var liten har jag velat ha en brun häst med bläs och 4 vita helstrumpor. kalle var som min drömhäst som jag ritade som liten, fast i verklig form!! helt sagolikt... och när sen drömmen blev ÄNNU bättre när man satt upp på honom gjorde ju inte saken värre direkt :)

jag föll för kalles utstrålning, hans charm, busiga blick och enorma engagemang!

och glöm inte komma med era tips på dagens tema, ni blir länkade! jag har 3-4 förslag som kommit in som jag ska skriva om :)
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Jenny

Jag förstod redan när jag läste annonsen där de sökte medryttare till min häst att han var en häst som antagligen skulle passa mig väldigt bra.

Han var äldre, hade tidigare gått som ridskolehäst och där även gått med handikappade - något som jag såg som väldigt positivt då jag själv har ett rörelsehinder och dålig balans och därför ibland hamnar i obalans i sadeln - då går det inte att ha en häst som blir helt hysterisk om man hamnar i obalans som ryttare.

Han var lagom stor, går fram överallt, pigg och glad men lite småtjurig att göra i ordning.

Han gillar inte att hoppa men tycker att dressyr och skogsturer är superskoj - jag hatar att hoppa.....

Efter att ha fått möjligheten att få vara medryttare i nästan ett år så fick jag frågan om jag inte ville ta över honom - jag behövde inte tänka länge, han är ju min drömprins...



Om en vecka har jag ägt honom i 6 månaderoch det är det bästa jag någonsin gjort! :)

2010-02-19 @ 12:55:45
URL: http://lilatiger.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

När jag köpte min förra häst föll jag för att han var så ful.. Det låter kanske lite konstigt..

Men han såg ut som jag vet inte vad (han var en 1½ årig hingst).. Och hans ögon.. Nån snällare ögon får man leta efter..



Svar: Jadå jag trivs jättebra med honom :)

Han är en häst med VÄLDIGT stor personlighet :D

2010-02-19 @ 12:56:50
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: malin

sv: jag vet faktiskt inte. jag kommer ihåg när vi satt i bilen och parkerade och så såg jag honom stå i stallet och jag skrek i bilden JAG SÅG HONOM!!!! hahaha, jag blev typ kär i honom. han är så otroligt gullig och bara så himla kärleksfull.



sen att han är som han är, det är svårt att beskriva när man själv inte riktigt vet varför. utan när man ser en häst och bara vet att det är den man ska ha! :)



självdå?

2010-02-19 @ 13:15:24
URL: http://malinsko.blogg.se/
Postat av: Victoria

ii tack! :')

2010-02-19 @ 13:22:37
URL: http://victoriastraning.blogg.se/
Postat av: Bella

vacker häst!!

2010-02-19 @ 13:32:41
URL: http://bellablogg.se
Postat av: sussi

jo d tycker ja med.. Nog liksom.. :p

ja tror definitivt d e färdiga, lektionerna börjar ju vid 16..

Ja, när ja först mötte Puffen så letade ja foderhäst å ägaren hörde av sig å hade en häst å låna ut. Hon hade 2 hästar i stallet å tog ut den hon hade tänkt, ja tyckte den va lite liten... 165cm å frågade då va de va för häst som stod jämte. Den store... Nja.. den visste hon inte om hon ville låna ut å lite bla bla men hon gick m på å visa den... d va liksom kärlek vid 1a ögonkastet.. Fick reda på att den va sutten på men inge mer å vi kom överens.. hade knappt fått Puffen t bergunda (han va då 5år) å så fick ja veta att man försökt rida in honom (duktiga människor) men att han skickat av dem.. :S gissa om ja blev nervös men ja hade ju då redan fallit så för honom att ja va villig å ta chansen å så gick d som d gick å d e snart 10 år sen.. :) Liten solskens historia lr hur... ler

Å ang Sussi så hade hon varit lite oreglerlig å typ bitit nån å attakerat lite manliga fötter.. Lång historia kan berätta vid tillfälle, hon skulle ha avlivats samma dag om ja inte gått med på å ta henne... :) Solsken där oxå :)

2010-02-19 @ 13:49:53
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Melina :))

Gud vad söt häst! ;))

2010-02-19 @ 15:28:26
URL: http://sryttarna.blogg.se/melinal
Postat av: jenny

SV: haha i de ögonblicket va dom kära i henne men sen va dom riktiga elakingar :( ;)



Det första jag föll för i annonsen var att de va en arab ;) Jag provred ingen före honom förjag hittade ingen mer intressant ute på annons. Mamma tänkte att jag kunde få åka och provrida denna då hon jobbat med araber och vet att dom är lite "hoppiga", det skulle alltså vara ofarligt eftersom jag inte skulle vilja ha honom ;) Men så fel hon hade, Dodde va så snäll och mysig och lugn att rida. Lugnet va för att han inte hade någon kondis upptäckte jag senare ;) Egentligen var han för svår för mig men jag blev kär!

2010-02-19 @ 16:30:29
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/
Postat av: Elin

Oj min häst hamnade ju hos mig av en "slump"

Skulle egentligen inte ha någon häst just då och jobbade som ridlärare på ett ridläger där han stod och funkade inte riktigt som lägerhäst. Så jag red honom som personalhäst på kvällarna. Han var inte riktigt min typ, men han var extremt missförstådd så jag föll för honom för att han behövde någon som älskade honom och försökte förstå honom.. Och med mig fick han följa med hem. Och ja nu står jag här 6 år senare och är så glad över att jag köpte honom.



Men jag tror att nästa häst som faktiskt är planerad kommer bli en häst som det känns rätt med.

Jag kommer inte söka efter meriter, eller topstam utan jag vill ha den känslan att när jag ser hästen så ska det redan där kännas rätt.

Visst även om det känns rätt när man ser hästen så kan det såklart ändras när man ser mer av den. Men jag vill att de ska kännas DEN är vad jag söker hos en häst och att känslan ska sitta i under hela tiden när man tittar på den. Då är det rätt enligt mig :D



Japp jag tror på kärlek vid första ögonkastet jag :D

2010-02-19 @ 21:29:17
URL: http://karisma.bloggagratis.se

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0