dagens ridpass! (träning)

godkväääll. usch vad klockan går, suck. kom hem seeent från stallet idag, vid 21:30-tiden. hade kvällen i stallet så jag fodrade ju och sådära, tar alltid lite extra tid!

idag så var jag med på träning med kallebus. vi hade markarbete då vi precis bättrat på underlaget i ridhusen, så det hade inte lagt sig riktigt. men bommar i massor hade vi i alla fall.

blåste och snöade massor när jag och ida gick till ridhuset med hästarna, såg ut som snögubbar när vi kom fram :P

kalle var pigg och busig och taggad till tusen. han tyckte det var HELFESTLIGT att vi skulle rida med några andra idag. och dessutom att det stod en i mitten och tittade på alla trix han visade upp. toppen :P så uppvärmningen fick jag aktivera honom ordentligt så han inte skulle bara tänka "busa busa busa" utan även jobba lite med.

jobbade mycket med takten, och att få honom att vila på steget lite mer. vi hade bommar på medellinjen. först en serie med 4 bommar och sen kanske 15 meter och så en serie med 4 bommar igen.


fina paint-skills jag har, HHAHAH

först hade vi standardavstånd mellan bommarna och jobbade med att ha raka hästar och ett jämnt tempo. sen började vi lägga in volter åt höger och vänster på sträckan mellan bommarna. och därefter rakrikta hästen igen. sedan ändrades avstånden lite mellan bommarna. så ena serien hade längre avstånd så vi fick jobba med att länga hästens steg. och andra serien hade kortare avstånd, så vi fick jobba med att korta hästens steg. var verkligen en nyttig övning för kalle, han vill ju gärna ha lite kortare kliv men idag lyckades jag få honom att länga ordentligt :D


galoppövningen

sen jobbade vi med galoppbommar lite. hade 3 st bommar då. kalle tyckte detta var SÅÅÅ kul och laddade som om det var 110-hinder eller så, minst :P han låg ner i kurvan innan vi vände upp på medellinjen hah. tokiga häst. så denna övningen gick mindre bra för kalle bara tog bettet och rusade i stort sett. men jag klandrar honom inte, vi har inte hoppat på 1 månad ungefär, så jag förstår att han tyckte det var kul :D efter galoppbommarna skulle man sakta ner till trav och rida mellan 2 bommar som låg ganska tätt så det gick inte köra fullt ös emellan!

kalle tyckte träningen var jättekul men också jättejobbig, han var massa svettig sen! så söt... :) men jag fick till en bra takt till slut!

det som tränaren tjatade mest om:
* takten - rid lätt saktare!
* aktivera, aktivera, aktivera så han inte bara vill busa
* fram med magen!
* orka sitta kvar när kalle bockar iväg :P


nu ska jag hoppa in i duschen, sen blir det att krypa till kojs :)

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Fille

svar: nej tyvärr gör de inet de, spelar ingenr oll hur länge hon är ute, hon biter i hagen ibland också oavsett om hon har kompisar i hagen lr inte. just nu står vi på helmer ridcenter fram tills i april och då är dom bara ute mellan 9 - 14 men hon rids ordentligt varje dag och verkar trivas riktigt bra trots kortare utevistelse, faktiskt mkt lugnare ochmer tillfreds psykiskt nu tycker jag :)

2010-02-18 @ 23:54:28
URL: http://teamcc.blogg.se/
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Svar: Haha ja de kan man säga..

Jadu..allt från en gång i veckan till tre ggr i veckan..

Jag har hand om honom när hon inte har tid :)

2010-02-18 @ 23:57:58
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: paulina♥

sv: hahah aah vet inte riktigt, men tar mig ner för backarna iaf ;) är du ? <3

2010-02-19 @ 00:28:18
URL: http://paulinabladh.blogg.se/
Postat av: malin

sv: tack desamma! ;D

2010-02-19 @ 01:12:12
URL: http://malinsko.blogg.se/
Postat av: Rebecca

vilken bra övningar (:. Jag längtar tills det blir vår och snön försvinner då kan jag lägga ut lite bommar i paddocken eftersom vi inte har något ridhus :(.



sv; Ja gillar med bruna och begia täcken :D

2010-02-19 @ 05:22:55
URL: http://sryttarna.blogg.se/rebeccah
Postat av: oonthebit - dresyrbloggen

sv: Ja den är underbar, ja den är sprilans. Hämtade den i onsdags :)

JObbigt att du inte har samma häst i det olika sadlarna. Jag märkte stor skillnad nu ed min nya sadel, hästen är nästan som förbytt.

2010-02-19 @ 07:49:25
URL: http://oonthebit.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0