hyra box på tävling...!

såg på tidningen ridsports hemsida att man har speciella föreskrifter och en grundnivå, satt av jordbruksverket, gällande uppstallning på tävlingsplats! man har bland annat regler för att boxen ska vara rengjord när man kommer till tävlingsplatsen och ställer in sin häst, vilket jag tycker är en självklarhet! 

Hur omfattande ska rengöringen av boxarna för gästuppstallning vara?

  • Det ska vara synligt rent. Boxen får inte innehålla synlig gödsel, använt strömedel, foderrester eller smuts som kan komma av att hästarna kliat sig på inredningen.
  • Du ska desinficera de ytor som det är stor risk att hästen kommer i kontakt med via mun och näsborrar, exempelbvis boxgaller.

Om det finns misstanke om att en häst med smittsam sjukdom använt en box ska hela boxen rengöras, desinficeras och ges möjlighet att torka upp. Vid epizootisjukdom, till exempel salmonella, ska du naturligtvis följa instruktionerna i Jordbruksverkets saneringsplan.


tyvärr så kan jag ju inte säga att detta alltid följs! jag har varit på tävlingar med uppstallning.

jag vill ge en stor eloge till ljungby ridklubb där vi tävlar ibland där det alltid är rent i boxarna. de har ju dock ett stall för just tävlingar, vilket alla anläggningar inte har möjlighet till. men det känns ändå väldigt tryggt där. det finns inga krubbor som kan innehålla matrester, och inga vattenkoppar eller hinkar som också kan innehålla rester av medicin eller liknande. utan man får helt enkelt ha med egen spann till vatten och till eventuellt kraftfoder. jättebra!

men på en annan tävlingsplats där jag också hyrde uppstallning när vi tävlade så var boxen inte ens direkt rengjord när vi kom! det såg ut som att de bara släppt ut hästen som stått där över natten och sedan gett boxen till mig. hästskit överallt, hö överallt, och dessutom låg det massa mat i krubban. jag hann ju inte ens reagera innan kalle började glufsa i sig, men det mesta han jag få ut men lite fick han ju i sig. och hade det varit någon medicin i så hade ju kalle hunnit få i sig av den med innan jag hann stoppa honom... inte bra alls!


vad säger ni ? har ni några erfarenheter av bra boxar på tävling, eller kanske sämre?

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Lovisa

sv; hihi, det ska bli sååå skönt! :D

2010-08-06 @ 14:14:36
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: Julia

haha jo :) Men vi for aldrig dit, vi tog oss inte så långt ;D haha.. men det var tydligen inte så mkt folk där så det spelade ändå ingen roll :)



Vad kul! Är det nån festival då eller ? :)

2010-08-06 @ 14:45:39
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Hur lång är du då? :D

2010-08-06 @ 15:33:15
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Erika

Det här med boxar på tävling. Min erfarenhet är att när det är i ett permanent stall så är det inte alltid rengjorda boxar. Men i mobila boxar är det alltid rent! Sist jag var på tävling i Hofors, hyrde en box 1 natt. 500:- skulle dom ha. Det var en mörk liten box med smutsig krubba, vattenkopp och spån. Då känns det trist att ställa in sin lilla älskling! Inte bara med tanke på smittorisken. För övrigt tycker jag att det är galet dyrt med uppstallning... 1100:- tar dom oftast för ett meeting, och så mkt som 800 för 1 dag.

2010-08-09 @ 12:37:49

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0