dagens tema: HEMPFLINGS KARAKTÄRER!

     dagens tema handlar om att jag tar upp ett tema som jag tycker är intressant. skriver mina åsikter om det och vill samtidigt ha ERA åsikter och erfarenheter! jag berättar om det jag upplevt och vill gärna höra vad ni varit med om också! :)

Klaus Ferdinand Hempfling har utvecklat ett system för att klassificera alla hästar i 26 olika karaktärsgrupper. Det handlar om både yttre och inre kännetecken hos hästen och dess beteende. Att alla hästar är speciella individer som man måste jobba med på olika sätt. Dessa finns att läsa mer om i hans bok "Hästens själ".

Hempfling

I boken presenterar Klaus sitt system med 26 hästkaraktärer, som han utarbetat för att hjälpa ryttare och hästägare att se hästens förmågor och begränsningar. Han beskriver vad som utmärker de olika karaktärstyperna och vilka människor och hästar som passar ihop. Klaus menar att om man kan bedöma en hästs personlighet så kan man också anpassa dess liv och träning efter den, för att få ett så bra resultat som möjligt.
Systemet med karaktärerna omfattar flera delämnen, som till exempel exteriör, karaktär, rörelsemönster, rytm, utstrålning, tecken på hälsa respektive ohälsa, beteende i normala situationer och stressituationer, beteende mot människor och beteende mot andra hästar.

Hur väl känner du din häst? Kan du verkligen säga att du får den att göra sitt yttersta för dig?

Hempfling

Här nedan kommer de olika karaktärerna, tyvärr har jag inte ännu hunnit hitta beskrivning på alla. men om någon av er läsare vet, så kan ni ju skicka så skriver jag in det och länkar till er!

Vill du se mer; sök efter videos på youtube eller kolla in hempflings hemsida.

ENHÖRNINGEN - En "vis" häst för vilken du måste klargöra och förklara saker exakt. Sen i utvecklingen men med hög potential. Behöver klarhet och instruktioner. En häst för en erfaren, öppen, ärlig och lugn hästmänniska. Passande för högre skolan och elitnivå. Ingen nybörjar- eller barnhäst. Behöver rättvisa för att inte känna sig sårad. Klok och ädel - värderar en nära relation mindre än en ärlig och öppen. Ambitiös. En enastående vän när den väl blivit övertygad.

DUVAN - Visar känslighet, vaksamhet och ett stort behov att röra sig, tillsammans med ängslan och nervositet. Brist på självförtroende. Ofta mycket intelligent och lekfull. Söker en prestigelös människa med känsliga, förtroendegivande händer. Behöver speciellt närhet och uppmärksamhet. Lätt att få rätsida på. När den övervinner sin ängslan kommer en underbar lätthet, känslighet och rörlighet att stiga till ytan. Söker säkert ledarskap. Behöver empatisk mänsklig beröring.

UNDEROFFICEREN - En eldig, oberoende, snabb, tålig, ärlighetsälskande, exceptionell häst. Egensinnigt temperament. Oftast fuxfärgad. Utan en tydlig relation med en människa kan den bli aggressiv. Fortfarande vild till sin natur. Behöver klara order. Kan visa en underbar bild av den frihet som hästar bär i sig. Definitivt ingen barn- eller nybörjarhäst. Är oftast fäst vid en enda människa.

SKEPTIKERN - Svår att övertyga om nya saker. Behöver detaljer av lektionen i små portioner. Skepsis dominerar dess natur. Ofta extremt dominant. Med tålmodig utbildning i små steg, kan en trevlig, pålitlig, vänskap utvecklas. Kan bli mycket farlig. Förvänta och begär väldigt lite av den. Inte så flexibel men beredd att driva igenom sin vilja - en genomgripande stark karaktär, kraftig och egensinnig. Ingen nybörjar- eller barnhäst. En mycket pålitlig vän, när den en gång blivit tillitsfull.

VÄNNEN - Förkroppsligar det vi menar med begreppet "vän" i dess renaste och skönaste form. Okomplicerad och lätt att ha att göra med. Fysiskt solid och grovt byggd. Jordnära, trogen, pålitlig, frisk, uthållig, bildar starka band. Psykiskt stabil. Positiv, anspråkslös och modig. Sällan vald av nybörjare men en mycket pålitlig partner, även för barn. Praktiskt taget en bomsäker kamrat. En guldklimp med päls på.

TJOCKISEN - Bekväm av sig, jordnära och långsam. Modig och självhävdande, men kan bli rätt tjurig. Inte nödvändigtvis bokstavligt tjock. Lever i sin egen värld. Behöver en tålmodig och lugn människa, utan minsta tanke på prestige. Ingen barn- eller nybörjarhäst. Kan visa aggression om den blir trängd. Godmodig, inte så lätt att förstöra, men om den väl blivit det, är den inte lätt att få på rätt köl igen. Inte ivrig att röra sig. God uthållighet.

BONDEN - Vanligtvis liten till växten, enkel, robust, frisk. Markbunden gång. Smalbröstad. Antingen ovanligt tjurig och opåverkbar eller kul och glad. Konvex profil och små ögon. Förvänta dig nästan ingenting av den. Kan bestå av två ytterligheter. I kraftmätningar mellan dem kan man råka på en del överraskningar. En älskvärd gårdshäst. Detta är ingen ridhäst!

DANSÖREN - Vacker och charmig häst. Lättfotad och ståtlig, men med sämre uthållighet. Känslig och nyfiken. Mycket beroende av uppmärksamhet. Dess uppträdande indikerar på en större potential än den verkligen har. Svag rygg och överlinje. Passar inte för högre skolan. Behöver en intellektuellt rörlig och känslig person. Ingen nybörjarhäst. Ofta mycket intelligent och kreativ.

ELDVAKTEN - moderlig karraktär. Pålitlig, stabil, okomplicerad och jordnära.


URHÄSTEN

VANDRAREN

BARNET

DEN HALVFÖDDE

NORDANVINDEN

DEN ENSAMME

DEN UTNYTTJADE

ZIGENAREN

DANDYN

DEN BESKEDLIGE

GRODAN

PRINSEN

SEGRAREN

MINISTERN

KUNGEN

HÅRDINGEN

PEGASUS

Vad tror ni om att kategorisera hästar såhär? Kan det stämma eller är alla hästar ändå olika individer? Någon som varit på en clinic med hempfling? Tror ni det stämmer eller är det bluff? :)

Jag själv vet faktiskt inte vad jag ska tro, jag har hört både hyllningar och sågningar av denne man. Sågningarna har handlat om att han är en psykopat, och hyllningarna att han är hästarnas gud!


KÄLLOR: hippson.se , trema-training.se
bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Emily

Sv: Det står lite om dem i menyn i min blogg. Det är en liten häst som jag hyr och ett halvblod som jag äger :)

2010-04-07 @ 11:46:50
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Mindaa

ååh, söt häst!

2010-04-07 @ 11:53:41
URL: http://mindaaaa.blogg.se/
Postat av: linnea

hehe i allmänhet ganske mkt :P jag ogillar inte alla såklart o jag hatar de inte heller men bla att väldigt många är stora och klumpiga, fjolliga, vissa klarar att stå i transport en hel dag men inte att ridas ut på. deras framavlade "arbetslust" så att man kan nöta nöta och åter nöta runt på en ridbana utan att de säger ifrån. deras dumhet helt enkelt. månag är uppfostrade som små gullepluttar och blir buffliga och har dålig respekt för mönniskor. haha listan kan göras lång ;)

men jag har hållt på med halvblod med, det är inget fel på alla. det har ju självklart mest att göra vem som har dem med. hoppas ajg inte framställde mig helt som en halvblodsrasist! :P det är jag inte

2010-04-07 @ 12:08:11
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: sussi

spännande, ja kan känna igen flera olika hästar i de här olika kategorierna :P

2010-04-07 @ 12:48:01
URL: http://siouxzie.blogg.se/
Postat av: Linnea - En ryttares vardag

Jag kände också igen hästar i olika katergorier ;D Hannah som underofficeren och min nya som duvan :) men jag vet inte riktigt vad jag ska tro ;)

2010-04-07 @ 13:06:48
URL: http://equipage.blogg.se/
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

jag tyckte Radisson var grymt fin , men ingen och då menar jag INGEN slår Lingh !

Så grymt fin avelshingst :D

2010-04-07 @ 14:12:14
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Jenny - fotointresserad hästtjej!

sv: ja, jag använder gummisnodd :) Tror att stressen sitter i sedan han gick på travet (tror inte han blivit longerad sen dess nämligen). Han blir överlag ganska stressad vid nya situationer har jag märkt. Dock så vänjer han sig ganska fort och så är det ingen problem längre. Efter några gånger kommer det nog gå galant!



Oj! Vet inte vad jag ska tro. Tror inte att alla hästar passar in i någon grupp. Av de med förklaring till kände jag inte att "Yes, det här är Justus!" på någon. Svårt vad man ska tro när man själv inte har någon erfarenhet..

2010-04-07 @ 15:51:37
URL: http://jennystoa.blogg.se/
Postat av: Julia

Hm jag tror hon är nån korsning, men är inte säker ;) haha.



2st, + att jag börjat med Hillary. :) Men hon kommer jag inte ha kvar så länge till, tiden räcker inte riktigt till :/

2010-04-07 @ 15:55:34
URL: http://entin.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

sv: Jag tycker itne heller det är optimalt, hade gärna haft mer utevistelse men tycker att våra hästsar har mkt om amn jämför med andra :)



Har haft det förut och de spricker lätt runt håll osv, inte så att det går sönder men man ser in under färgen :P

Men är otroligt användbara, och har hållt länge och jag tycker de är mjuka, men man får vara noga med att sköta om dem :)

2010-04-07 @ 16:01:15
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: warnmark -vinn ett schabrak från Scapa

Sv; Ja den är riktigt smart. Jag vet faktiskt inte, men man hänger upp den på något sätt med den. Haha

2010-04-07 @ 16:06:11
URL: http://warnmark.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0