dagens ridpass! (träning)

underbara väder !! :) har ni med superfint väder idag?

idag förflyttade vi oss till lilla utebanan på träningen, man ska ta tillvara på det härliga vädret! och varmt var det, jag red i t-shirt och var ändå riktigt varm!

vårt fokus idag låg på att öva på de sakerna vi har lite svårt för inför tävlingen nästa helg. kalle var pigg och lite brallig. det blåste lite och det var mycket liv och rörelse runt omkring!

i uppvärmningen jobbade vi med att skulle gå fram och hade honom i lite lägre form. i galoppen så jobbade vi på att ha honom rund och inte låta honom älga iväg.

vårt första problem inför tävlingen vi jobbade med var mellantraven! kalle kommer ju, som min tränare sa, aldrig få någon briar-trav men den kan ju göras mycket bättre ändå! jag fick jobba ordentligt i mellantraven, kalle behöver dels ha mycket ben som håller om och dels ett ordentligt stöd på tyglen. ibland får man lossa lite i bettet när han bara tar bettet och rusar. vi fick till fina längningar på slutet.

i galoppen övade vi på att göra 10-metersvolter och sedan vända halvt igenom. dessa funkade väldigt bra. vårt stora problem sen var avbrotten. dels så har vi lite svårt att få ett riktigt avbrott. kalle vill gärna korta,korta, korta galoppen istället för att bryta av. och när vi väl hade fått avbrott ville han fatta den rättvända galoppen direkt. där måste jag vara benhård och inte låta honom fatta den nya galoppen! tipset jag fick var att hålla kvar honom ställd i den förvända galoppen genom hela avbrottet och sedan hålla kvar stödet ordentligt och göra halvhalt så han inte skulle fatta den nya galoppen.

sedan jobbade vi med skänkelvikningarna i LA:1, där man vänder in på medellinjen och flyttar ut till spåret. dessa gick bra ibland och mindre bra ibland. här måste jag tänka på min blick, halvhalter och förhållningar med yttertygeln och se till så inte rumpan går före.

vi jobbade även halten vid X och ryggning. här kom vår första riktiga diskussion. kalle ville inte alls rygga!! till slut fick vi dock igenom det, jag måste vara noga med att ta lika mycket i båda tyglarna och se till så han lyssnar DIREKT på mina hjälper så han inte står och tjurar och stretar imot först i några sekunder.

avslutade med någon sluta på diagonalen, funkade fint!

och så travade vi av. kalle var duktig men stundtals lite ofokuserad. han brallade iväg ibland och skulle titta mycket.

väl tillbaks i stallet så fick han så småningom gå ut i hagen igen till sin bella. de går nakna idag, så nöjda sååå :)

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Sätilaryttaren Emma

sv; videofy.me heter sidan :) Är typ som youtube :)

2010-04-07 @ 18:36:15
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: alc

SV: Det är på pannan :/

2010-04-07 @ 18:43:02
URL: http://alcbloggen.blogspot.com
Postat av: ronja

Sv: Det är rätt blandade känslor. Har varit mycket problem med ponnyn och det är rätt dålig kvalite på honom.

Men självklart har jag ju fäst mig vid honm så det kommer nog bli jättejobbigt att lämna tillbaka honom!



Ja, det förstår jag :)

2010-04-07 @ 20:46:11
URL: http://ronjagrahn.webblogg.se/
Postat av: Lovisa :)

vi hade också jättefint väder! :D

2010-04-07 @ 20:48:19
URL: http://puissance.blogg.se/
Postat av: sara

kul att det går bra!

haha ja, vissa av dem tycker verkligen att det är en idiotisk idé att rygga, en ponny jag red till förut hade svårt för det med, tog flera månader

:P

2010-04-08 @ 14:48:44
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: jenny

skönt med ett lyckat träningspass :)

2010-04-10 @ 22:33:06
URL: http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0