äntligen, ridsportförbundet!

åh, jag blev faktiskt glad när jag kikade in på tidningen ridsports hemsida idag. för ÄNTLIGEN har det internationella ridsportförbundet kommit fram till det som jag funderat på och tyckt i flera flera år. och säkert många med mig!

här är från tidningen ridsport:

Storleken har betydelse

Enligt ett pressmeddelande från det internationella ridsportförbundet ska hästar, på samma sätt som ponny, kategoriindelas efter storlek från den 1 april 2011.

Den nya kategoriindelningen gäller tillsvidare endast hopphästar och är ett försök att göra sporten mer rättvis. Det är en nyligen avslutad utredning som konstaterat att det inte kan vara fair att hästar som är runt 1,55 m höga ska tävla på samma hinderhöjder och mot hästar som är 1,75.

Hopphästar kommer därför att indelas i tre kategorier. Mätningen ska göras vid svansfästet eftersom det sedan länge är konstaterat att manken kan variera stort på både hästar och ponnyer och därför är ett osäkert begrepp.

Kategoristorlek hopphästar
Kat A högst 160 centimeter
Kat B högst 170
Kat C över 170


I relation till kategoriindelningen kommer även maxhöjd på hinder för respektive kategori att införas. Vilka gränser som där kommer att gälla är dock ännu inte fastställt skriver FEI. Hästar ska dock, oavsett kategori, även i fortsättningen tävla i samma klass. Det är bara storleken på hindren som kommer att anpassas till respektive kategori för att få större rättvisa i sporten

nån mer än jag som håller med om att detta var en kanonbeslut? :D :D tycker själv att det är så orättvist när hästar som precis gått över ponnymåttet ska tävla på samma höjd och samma villkor som en häst som är närmare 180 och typ bara kan kliva över hindrena...


höhöhöhöö. damdidam. lallala!

bloglovin

Tankar & Åsikter
Postat av: Maja

Fan va najs!

Eller ja, jag har ju en häst på 1.70, så jag har väl inte direkt lidit, men detta kommer ändå göra det mer rättvist! :)

2010-04-01 @ 10:02:56
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: linnea

då förstår jag att då låter bli att ha på mer! synd för som sagt det är så himla smidigt ;)



2010-04-01 @ 10:28:48
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Detta låter som ett aprilskämt!

Mättning vid svansfästet?



:P

2010-04-01 @ 13:40:36
URL: http://oonthebit.blogg.se/
Postat av: Linnea - En ryttares vardag

Jag tycker de är toppen bra! :)

2010-04-01 @ 16:52:59
URL: http://equipage.blogg.se/
Postat av: Anonym

Aprilskämt?? ;)

2010-04-01 @ 17:10:59
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

sv: Hehe ja jag blev lite orolig över att du gått på det :P

2010-04-01 @ 18:07:58
URL: http://oonthebit.blogg.se/

Har du något att säga om inlägget?

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Skriv din mailadress, det är bara jag som ser! (publiceras ej)

Har du någon blogg eller hemsida?

Vad hade du att säga?

bloglovin
Trackback
RSS 2.0